vrijdag 20 november 2009

Zuiver?

Groepjes mensen lopen in witte gewaden over een groot stenen terras. In de verte zie ik dompelbaden en een loopbrug door het glas. Blauwe lichten en houten balustrades omringen het geheel. Je kunt naar verschillende verdiepingen en buiten zie je fel rood of blauw gekleurde lijven ontspannen in een zwembad drijven. Wat is dit?
We zijn in de nieuwe luxueuze sauna in het Amsterdamse Bos. Als je een beetje hip wilt zweten dan kan dat hier. Bij de terminal aan de ingang geef je alleen je naam, en dan krijg je slippers, een zachte badjas en een badlaken. Als je twee trappen op klimt en bent uitgekleed stop je alles in een kluisje, dat opengaat met een soort horloge. Eenmaal binnen val je van de ene verbazing in de andere. Turkse sauna, Finse sauna, muzieksauna, geurensauna je kunt het zo gek niet bedenken.
Eigenlijk ben ik niet zo hip, ik ben maar een gewone jongen en probeer me te mengen in het publiek, meestal lukt dat wel, maar zonder kleren is het wel lastig. Dus trek ik een gezicht, alsof het heel normaal is en ik dagelijks naakt in een voetbalveld vol designmeubels een granaatappel smoothie zit te drinken.
We bezoeken de eerste etage en passeren mensen die op waterbedden liggen te floaten.Daar vinden twee relaxruimtes. Achter deur een ligt Lalaland, een kamer van onbestemde vorm met zachte reuzenballen en een projectie van goudvissen die over de vloer zwemmen. Achter deur twee ligt Aquarius, een ruimte met een waterplafond zachte i tjing muziek en heerlijke rustbedden. Als je ooit Lsd hebt willen gebruiken, kun je hier ervaren hoe dat is.
We gaan van sauna naar sauna. Ik probeer eerst het Turkse bad, onwennig trek ik mijn badjas uit en hang hem ergens aan een haakje. De stoom overvalt me als een warme deken, op de tast zoek ik een bankje en ga bijna bij iemand op schoot zitten, oh pardon! Langzaam kan ik ontspannen en laat de hitte over mij heen kommen. God, wat zalig dit! Het is doodstil en je hoort alleen het druppelen van water wat ergens langs vloeit. Na een tijdje houd ik het niet meer uit en ga naar buiten, neem een douche en probeer de volgende sauna.
Ik voel me helemaal schoon, licht en gezuiverd. Ik wandel langs de sauna’s en de verschillende deuren, en wordt nauwelijks opgemerkt. Het is donker geworden en ik ben onzichtbaar. Het is een heel fijn gevoel, ik loop buiten, maar heb het niet koud, ik ben naakt maar niet te zien. Mijn huid is als een jas die ik heb uitgetrokken.
Als ik ontspannen in het bubbelbad lig, krijg ik gezelschap van twaalf mooie jonge meiden, het is een jaarclub uit Amsterdam. Ze flirten en lonken openlijk naar me! Wow Ik zit in een warm bubbelbad met een dozijn naakte meisjes, wanneer word ik wakker uit deze droom? Ik lig zalig op mijn rug, sluit mijn ogen en geef me over aan een heerlijke fantasie. Ik streel langs borsten, billen, en voel benen die over mij heen glijden. Ik hoor gegiechel en gelag. Alles is zacht en glanzend en mooi tot iemand ineens hard roept Getver! Viezerik! Ik schrik wakker en alle meisjes zijn plotseling verdwenen. Verbaasd kijk ik om me heen en zie een harde paal die eigenwijs boven water uitsteekt. Ik mompel mijn excuses, klim uit het water en gris snel mijn badjas mee. Eenmaal binnen stap ik onder een ijskoude stortdouche van vijf meter hoog die snel een einde maakt aan alle opwinding.
Helemaal herboren loop ik langs de Hamman, mijn hand steekt in mijn zak, wat voel ik daar? Ik houd het voorwerp vlak voor mijn neus: een horlogeband? Verbaasd kijk ik naar mijn eigen bandje om mijn pols.
Als ik in de kleedruimte kom, is er wat commotie. Een beeldschoon meisje loopt panisch langs de lockers met iemand van het sauna personeel. Ze loopt vlak voor mij langs en plotseling herken ik iets aan haar: mijn badjas!
Ik vis haar horloge uit de zak en spreek haar aan, sorry zoek je dit misschien? Met een zucht neemt ze het horloge aan en ze lacht lief naar me. Ze laat mijn badjas van haar schouders glijden, een beetje beschaamd wisselen we van kleding. En wat er daarna gebeurt vertel ik een andere keer. In ieder geval blijft mijn geweten helemaal zuiver!

1 opmerking:

  1. Hahahah geweldig, wat goed geschreven zeg, lig onder het bureau... fantastisch, heerlijke humor... groetjes Fiona

    BeantwoordenVerwijderen