woensdag 16 december 2009

Zwart zaad

Daar sta je dan, met een mand vol boodschappen, en twee huilende kinderen in de supermarkt. De caissière probeert me te helpen en slipt mijn pas nogmaals door de laser. Ik heb het al gezien het is tevergeefs, geen saldo! Als je het uitspreekt klinkt het als een vonnis. Geen saldo! geen geld, geen leven ergo u bent niets waard. Het zweet breekt me uit, mijn hart gaat tekeer, ik kijk om me heen alsof iemand mij te hulp zou kunnen komen. Een rij norse gezichten staart mij ongeduldig aan.
Het is weer zover, aan het einde van het jaar zit heel Nederland op zwart zaad. Huur, Hypotheek, Eneco, Ziggo, belastingaanslagen, verzekeringen, achterstallige alimentatie ahum. Van die dingen waar een mens echt op zit te wachten. Ja, maar het is ook een duurste maand van het jaar zegt de vrouw van de wasserette in mijn straat bemoedigend. Alsof het in januari beter wordt.
Maar mijn bank trekt zich daar weinig van aan, die rekent wel door. Ik sta inmiddels € 10.000 rood. Zo meneer dat gaat goed, en u betaalt bij ons slechts 9,8 %. Overal zie ik reclames van geld lenen, en net zo vaak negeer ik de waarschuwing! Lenen kost geld! Ja en rood staan dus ook! Als je eenmaal in geldnood komt staan er talloze bedrijven voor je klaar, om je nog dieper in de schuld te helpen. Maar wat moet je dan? Gewoon de televisie afsluiten, de verwarming uit? Droog brood eten?
Als we langs de videotheek rijden moet ik nog even tanken, De kinderen willen tic tac, dat houdt ze weer even zoet. Air miles? vraagt de mevrouw vriendelijk, nee hoor dank u! Ik ben die spaarsystemen meer dan zat en mijn pasje al lang verloren. Nietsvermoedend haal ik mijn bankpas door de laser…
Als je tegenwoordig inlogt bij je bank, dan wordt je overvallen door de krediet aanbiedingen. Er is zelfs een soort lening barometer on-line. Als je er op schuift tussen de 5.000 en de 50.000 euro zie je het rente percentage en de maandlasten mee klimmen, echt heel handig.
Voor mijn zwemschool heb ik een microkrediet aangevraagd, Heel veilig via het Ministerie van Economische zaken, samen met drie grote banken Fortis, ING en Rabobank. Risicoloos kan ik een geldbedrag van 30.000 eur krijgen. Maar dan moet ik wel even een overlijdensrisico verzekering afsluiten. Ja, stel je voor dat ik ineens doodga, dan willen ze wel hun centen terug natuurlijk!
Als ik s´avonds het rekenvoorbeeld nogmaals bestudeer, blijkt dat ik € 7.087,50 terug moet betalen voor een lening van €30.000 met een looptijd van vijf jaar. Dat is dus een rente van 23,62 procent! Weet je wel hoeveel zwemlessen ik daar voor moet geven? oh ja plus nog eens 450 euro afsluitkosten! Ga in godsnaam bij je Oma lenen, bij oom Piet of tante Agaath maar stink hier niet in ! doe het niet!
Ik zie een rood stopbord knipperen in mijn binnenspiegel, en schrik. Ik kijk waar ik kan stoppen en parkeer rechts langs de Waterpartij. Mijn kinderen zijn ineens doodstil achterin. Een jonge agent stapt op ons af. Hebt u veel haast meneer? Nou ehh nou stamel ik en probeer een goed excuus te verzinnen. U reed 90km waar u 50 mag binnen de bebouwde kom. Nee! echt? U krijgt van mij een bekeuring meneer mag ik uw rijbewijs zien? Ik zoek driftig in mijn handschoenenkastje achter de zonneklep, in mijn broekzak. Oh shit. U kunt zich niet legitimeren? Daar krijgt u ook een bekeuring voor, u kunt het hele bedrag in een keer voldoen, volgt u ons maar naar de pin meneer.

1 opmerking: