zondag 9 februari 2014

Zwemles

Zijn vader is een dierbare vriend en vraagt of ik hem kan helpen met prive zwemles voor zijn zoon want het gaat nog niet zo goed. Sam is zeven, is dun en lang voor zijn leeftijd en heeft blond piekerig haar. Hij stapt in en het klikt meteen tussen ons. In de auto sluiten wij een geheim pact. Wij spreken af dat we niet echt gaan les-zwemmen, maar net doen alsof en ondertussen kunnen spelen in het zwembad zolang als wij willen en dat alles mag. Daar staan we dan op een middag in het Sterrenbad, hij in zijn oranje bermuda met spillebenen er onder en ik in m´n speedo met een buikje er boven. Een kurkje wil hij niet, hij kan toch allang zwemmen ? ik moet hem gewoon wat truuks leren zo datie wat beter wordt. In het diepe water houd ik mijn hart vast, de schoolslag lukt aardig en hij komt wat vooruit, maar als we borstcrawl en rugcrawl gaan doen weet ik niet wat ik zie. Het lijkt wel alsof hij elektrische schokken krijgt. Sam gooit zijn armen wild langs zijn hoofd en schopt onbeheerst naar achter. Vecht hij nu met een boa constrictor of een kaaiman die ik niet kan zien? Even later sta ik in het ondiepe, en bekijk zijn woeste gevecht. Met een rood hoofd komt hij boven: Zo hijgt hij,goed he? Geweldig Sam zeg ik met een serieus gezicht, maar nu doen we alleen even de benen en met een plankje erbij, okay ? Ik weet niet precies wanneer het gebeurt, als hij net over die hoge rand omhoog klimt? of hij wild zwaaiend de duikplank af stormt? Maar ergens die dag steelt dat joch mijn hart en sluiten wij vriendschap voor het leven. Is het die scheve grijns van hem, die onhandige motoriek of het wijze filosofische antwoord dat hij plotseling kan geven? Hij kan dingen zeggen waar volwassenen een leven over doen om achter te komen. Sam kan opstaan en een speech geven die honderd man rechtstreeks in het hart raakt ! Met veel inspanning en geduld weten wij zijn bewegingen onder controle te krijgen, met trucjes en afleiding blijken zijn voeten gewoon te luisteren en zelfs zijn armen beginnen nu mee werken bij een zwemslag. Die dag maken wij vooral veel plezier. Hij heeft het meeste lol als hij mij in het water mag gooien of onder water duwen, en giechelt dan als een oud wijf. Eindeloos zwem ik naast hem of achter hem om zijn techniek te corrigeren Op de terugweg in de auto vraag ik wat hij nu het leukste vindt en wat hij het liefste zou willen doen later. Hij staart een beetje uit het raam en kijkt mij niet eens aan. Onder zijn natte piekhaar vandaan zegt hij cool en nonchalant: later ? nou dan wil ik wil vooral gewoon mezelf zijn !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten