woensdag 25 mei 2011

Love and marriage

Daar sta je dan, tegenover je aanstaande, je tilt haar sluier op je wilt de romantische ceremonie bezegelen met een zoen. Maar plotseling aarzel je, weet je dit wel zeker ?
Iedereen kijkt gespannen toe, een hele zaal vol familieleden en vrienden zit te wachten

Het is nu nog een week voor ons huwelijk. Sommige mensen durven je bot en ongevraagd te confronteren: waarom gaan jullie eigenlijk trouwen? Ja, waarom gaan mensen nog trouwen?
Wat maakt het nog voor verschil? Is het huwelijk niet verschrikkelijk ouderwets?

Onlangs hielden wij een heren diner in de Harbour Club in Scheveningen. Daar kwam het onderwerp uitgebreid ter sprake. Vier volwassen mannen zitten te midden van enorme schalen met oesters en de wijn vloeit rijkelijk, letterlijk.
Bij de aankondiging van mijn huwelijk ontvang ik felicitaties alom. Geweldig , van harte wow daar moet op gedronken worden ! proost ! bedankt mannen proost ! en jullie zelf ? vraag ik. Dan wordt het ineens erg stil aan tafel.
De twee aanwezige creatieven van een succesvol reclamebureau wonen al jaren samen met hun partners, hebben huis en haard en kinderen maar trouwen? Nee dat niet. En mijn goede vriend trainer coach kunstenaar wisselt ook elk seizoen van vaste vriendin. Verbaasd kijk ik om me heen, kom op jongens :ben ik nu plotseling de eenling een trendsetter?
Waarom durf jij dat wel, en wij niet vraagt een van hen mij met waterige ogen. Tsja zeg ik Ik snap niet veel van vrouwen maar volgens mij zitten ze heel anders in elkaar. Zij vinden dit soort dingen heel belangrijk. Aha! dus je doet het alleen voor haar roepen ze in koor. Ehh nee ik ga trouwen omdat ik van haar hou natuurlijk., maar er komt meer bij kijken. Mijn vrienden hangen nu aan mijn lippen en er wordt meer drank besteld.

Voorzichtig leg ik uit hoe wij elkaar ontmoet hebben; dat deze vrouw mijn buddy is, mijn soulmate, mijn godin! Even zijn ze stil Mannen : Dit is Haar snap je? Over deze mogelijkheid moet even worden na gedacht. Maar hoe weet je dat dan ? Nu ben ik even stil.
Laat ik het zo zeggen, als je niet zeker weet of zij het is, dan is zij het zeker niet. Zeg ik

Een van de jongens begint nu erg somber te kijken. En zegt dat hij echt veel van zijn vriendin houdt maar dat er godverdomme ook zoveel andere mooie meiden rondlopen! Wij troosten hem en halen hem snel uit de illusie dat hij de enige zou zijn. Alle vier bekennen wij dat elke gezonde man daar last van heeft.

Niemand is helemaal zonder zonden maar juist daarom weet ik nog beter hoe goed deze vrouw voor mij is. Zelfs na al mijn stommiteiten, teleurstellingen en pijn houdt ze van mij, steunt ze mij en accepteert ze mij. Als ik dan nog niet inzie hoe geweldig ze is dan moet ik wel echt het achtereind van een varken zijn!
Nou dat klopt ! roept een van mijn vrienden met een vette grijns en daarom ga je dus trouwen, alsof dit een logische gevolg is.

1 opmerking:

  1. mooi geschreven. om de point heen van wat dat trouwen nu eigenlijk is en waarom. heel mooi. is veel woorden waardig. kun je geen vinger opleggen. zoals handlezers en waarzeggers. loads of happiness Quinten met jouw beloved one. gr. reina

    BeantwoordenVerwijderen