maandag 24 oktober 2011

Accidental Hero

Een kennis van ons heeft een huisje op ibiza, het is de helft van een oude boerderij bij Jezus. Het huis heeft de naam van een heilige op Bali en is ingericht met lichte Nederlandse meubels en voelt net zo spiritueel als de eigenaresse zelf.

Twee jaar geleden reed zij over een berucht kruispunt waar een dronken tegenligger verzuimde voorrang te verlenen. Alles ging zo snel, ze had geen kans om te reageren, ze werd gelanceerd , vloog door het raam en belandde onder het wrak van haar jeep. Na de klap was er weinig van de beide voertuigen over en bleef het lang stil.

Sindsdien is zij in een diepe coma geweest. De Spaanse artsen besloten bewust om haar niet onmiddellijk te laten ontwaken zodat haar lichaam zich gericht kon herstellen. Eenmaal terug in Nederland is zij wakker geworden uit deze vreselijke nachtmerrie. En begon de ernst en gevolgen van het ongeluk tot haar door te dringen.

Het ziekenhuis in Amsterdam zet alle middelen en artsen in om haar volledig te genezen maar willen geen garanties geven, nog steeds is zij bezig met haar herstel. De eerste keer dat wij elkaar weer spreken sinds het ongeluk vraag ik hoe het met haar gaat, hoe ze in het leven staat.

X zegt dat ze erg veel geluk heeft gehad ... Even ben ik stil , en laat ik tot mij doordringen wat ze zegt. Sorry maar je hebt toch een bijna dodelijk ongeluk gehad? :"Ja zegt ze droog, inderdaad, maar ik leef toch nog?

Voorzichtig vraag ik hoe lang ze in coma heeft gelegen en hoe het was om " wakker" te worden. Weer krijg ik een nuchter antwoord dat ze uit een lange slaap is ontwaakt en tenminste niet zo veel pijn heeft gevoeld.

Ik vraag of ze het erg vind als ik een verhaaltje over haar zou schrijven. :Nee hoor als je mijn naam maar weglaat. Okay dat doe ik X heel erg bedankt en nogmaals veel beterschap zeg ik.

Als ze heeft opgehangen sta ik nog even met de telefoon in mijn hand en realiseer ik me hoe zeer ze mij raakt. Dan denk ik aan alle mensen om ons heen die klagen en zeuren over pijntjes en kleine ongemakken. Over tegenslagen of teleurstellingen en hoe zielig mensen zichzelf kunnen vinden.

X jij bent vandaag mijn nieuwe held
Zonder het te weten of te willen door jouw ongeluk ben je een voorbeeld voor ons allemaal
hoe je in het leven kunt staan: Open , positief, liefdevol en heel erg dankbaar.

Liefs Quinten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten