donderdag 1 februari 2018

Shanah Tovah

Typisch iets voor Mij om het nieuwe jaar te vieren in Israël 🙄 Niet gehinderd door enige kennis van een joodse kalender of joodse gebruiken vliegen wij 29 dec naar Tel Aviv. Het is niet de eerste keer dat wij Israel bezoeken en kunnen logeren bij dierbare vrienden. We nemen een levens- gevaarlijke shuttle vanaf Ben Gurion en arriveren net op tijd voor sjabbat. Wij vieren dit feestmaal mee in de traditie van ons gastgezin. Wij breken het brood (gala) en drinken een slok rode wijn en geven het glas door. Saba heeft een oud boek in zijn handen. Alle mannen bedekken het hoofd met een blauwe kipa, ook de gasten. We staan rond de tafel en hij leest voor uit de Tenach. Wij voelen ons welkom ondanks dat ik geen woord  Hebreeuws versta, niet gelovig ben, noch besneden. Ik mag gewoon aan tafel zitten als atheïst met mijn eigen velletje. 
De joodse jaartelling begint bij de schepping, die in 3761 v. Chr. plaatsvond. Het huidige Joodse jaar is 5778.Nieuwjaar wens je elkaar: Shanah tovah ook daar zijn we te laat voor want dat valt eind oktober. De joodse week  begint op zondag en eindigt op donderdag. Een joodse dag begint bij zonsondergang daarom beginnen sjabbat en alle feestdagen met het verdwijnen van het daglicht en eindigen zij bij het verschijnen van drie sterren aan de hemel. Ik knipper drie keer met mijn ogen .🤔🤔🤔 
Wacht even, dus het nieuwjaar wordt helemaal niet gevierd hier in Jerusalem? Jullie werken gewoon zondag 31dec en 1 januari? Vuurwerk kent men niet in Israel en oliebollen vraag ik maar niet naar. Gelukkig hebben we vooraf online kaarten gekocht voor een hip feest in Yaffo, en vieren wij de 31ste met een groep kunstenaars jonge ondernemers en creatieve mensen. Spontaan hebben we een leuk stel uit Amsterdam ontmoet, wij dansen en feesten samen. Wanneer ik na zes wodka Lemon aan een barman sta uit te leggen hoe je Dutch Oil Balls maakt, slaat de klok plotseling 12 uur en beginnen een paar dames elkaar te zoenen en in het kruis te grijpen. 
ik vind het niet erg, wij zoenen elkaar en ik lach er om,  gelukkig heb ik mijn velletje nog Shanah Tovah 🙏

Geen opmerkingen:

Een reactie posten