dinsdag 25 december 2018

De 100 jarige die in het zwembad sprong


Ik wist niet dat je vriendschap kon sluiten met iemand uit een totaal andere generatie. Toch durf ik het zo te noemen. Edy komt bij mij zwem training volgen en het klikt meteen tussen ons. Wij maken grappen ik geef hem mijn arm en begeleid hem naar de kleedkamer van Max Health Club. Ik help hem in zijn zwembroek,  vertel waar de traptreden zijn. Samen dalen wij af stap voor stap het water in.  Ja Edy is oud, bijna honderd jaar maar heeft de levendigheid van een twintiger.  Ondanks het verlies van zijn vrouw  en ook het verlies van zijn zicht sinds zeven jaar. Je leest het goed Edy is blind.  Eerst kreeg hij macula degeneratie de aftakeling van kegeltjes in de gele vlek van het oog en verloor het centrale gedeelte van zijn zicht , daarna ook glaucoom waarbij juist de buitenrand steeds donkerder wordt tot je simpelweg niets meer ziet. Alsof iemand langzaam het licht uit draait en daarna gaat het nooit meer aan .  Wij lopen langs het zwembad , zijn hand tast in het duister. Ik beschrijf het zwembad nauwkeurig en waarschuw waar het niet gelijkvloers is,  hoe veel stappen nog en waar de douche knop zit. 
Als de muur wordt onderbroken en hij naar links wil zeg ik nee Edy daar is de dames kleedkamer !  Nou en ? Zegt hij ondeugend : ik zie toch niks 
Even later liggen we in het water :  hij leunt een beetje onzeker op de flexibeam  . Wat gaan we doen ?  Op de buik schoolslag gaat zeer gespannen hij houdt zijn hoofd scheef en de heupen hangen omlaag waardoor het water hem onvoldoende kan dragen . Terug draaien wij op de rug , nu kiept het hele lichaam horizontaal en drijft hij netjes op de rug. Schitterend Edy, je ligt helemaal recht ! Echt waar vraagt hij telkens. Echt waar ?  Ik laat zijn voeten de muur weg duwen dan voelt hij zelf hoe horizontaal hij ligt.  
In de loop van tien lessen gaat Edy steeds beter zwemmen , Wij bouwen een enorme vertrouwens band op. Stel je voor je bent bijna 100  alles om je heen is zwart. En je volgt iemand het water in door zijn stem. 
Je geeft je over kiept achterover en drijft zweeft in het heelal . Soms doen we deze drijf oefening langdurig en ontspant hij totaal, drijft zelfstandig en ademt diep en langzaam . Dit duurt een minuut of vier dan help ik hem langzaam overeind niet te snel want het evenwicht orgaan in de oren is niet meer zo goed. Hij moet zich even hervinden terug op aarde en zegt. Zo , nu wil ik er uit . Samen douchen wij en ik help hem zijn schoenen vinden en zijn kleding  in zijn tas. Netjes aangekleed deftig met zijn baret op zijn hoofd zijn schots geruite jasje aan stappen wij de health club uit. De taxi staat al klaar, hij knijpt nog even liefdevol in mijn arm en “ kijkt “ mij aan. Dank je wel voor je tijd Quinten. 
Dank jou wel voor dit vertrouwen Edy, veel dank bijzondere vriend. Dan springt de honderdjarige in de hofstad taxi en scheurt hij weg. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten