donderdag 4 juli 2019

De nieuwe mens





Mijn wereld bestaat grotendeels uit geluid. Natuurlijk kan ik ook voelen, ruiken en proeven maar mijn gehoor is cruciaal. Ik kan aan de toonhoogte van je stem horen of je iets meent , of je ergens diep in gelooft. Ik kan aan jouw timbre je intonatie en de pauze die je laat vallen  .......horen of je integer bent. Ja ik ben een goede luisteraar. 

Mijn wereld is donker en krimpt , sinds negen jaar. Eerst zag ik nog schaduw contouren en schimmen, nu is het zwart. Wanneer mijn vriendin een kop koffie aanreikt zwaait mijn arm in het donker , de kop zweeft door het duister aangereikt door een invisible woman.  

Mijn hele leven heb ik mij verzet tegen schandalige wapenwedloop en met hand en pen gestreden tegen kernwapens in Europa en Nederland. Maar mensen luisteren slecht. Misschien omdat ze zo veel zien ?
en precies daardoor het wezenlijke niet zien? De dreiging van een totale destructie van onze aarde. Door EEN onnozele fout, een gruwelijke vergissing een onverwacht moment. Een narcistische president.

Ja ik ben oud , maar niet van geest . Ja ik ben blind maar sluit mijn ogen niet voor de werkelijkheid. Ja ik ben moe maar niet somber.

Elke ochtend vind ik de moed om op te staan om mijzelf te verzorgen. Mij goed te kleden, een net jasje aan en aan het werk 
te gaan! Ik zet koffie , bereid mij voor en kijk in 
de agenda welke besprekingen er zijn gepland.  Ik ontvang politici van allerlei pluimage : lobbyisten, diplomaten. Commissie leden , journalisten. Wij schijven een manifest tegen de misdadige bewapening. Hoe vaak kunt u de aarde nu vernietigen minister ? Twee maal ,20 maal of 200 maal? 
De volkskrant belt voor een interview, de VPRO wil een programma maken. Er is nog zo veel werk te doen. Wij zoeken de nieuwe mens; van een ander kaliber dan studie ,baan, overheid. De nieuwe mens Weet, Voelt, Kiest bewust. Voor hem of haar is sustainability niet een leeg mode woord.
Deze nieuwe mens leeft onder onze kinderen staat in contact en balans met de wereld om zich heen.  In goede verstandhouding met andere religies of cultuur. De nieuwe mens werkt actief mee aan inter menselijke relaties en wereldvrede.  Een Zweeds meisje van zestien roept ons tot de orde, ze neemt verantwoording voor ons en het milieu. De toekomst  van onze kinderen en onze kleinkinderen. Hoe ziet die er uit ? Zijn er nog vlinders in 2080, zijn er nog vissen 
Wat voor wereld wenst u voor de toekomst ? 

Ik ben bijna 100 en blind, maar voor mijn ogen zie ik een helder beeld van de toekomst en daar is onze wereld schoon, vreedzaam en veilig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten